13.5.12

Min bokverden, del 1

Det er lite som er så spennende som å kikke i andres bokhyller.  Jeg kikker etter bøker jeg selv har lest eller skulle ønske jeg hadde lest. - Men mest av alt er det for å danne meg et bilde av hvordan personen er, særlig om dette er et helt nytt bekjentskap. 

Min boksamling er ekstremt rotete. Det ble jeg veldig bevisst da jeg knipset bildene som skal dokumentere mine bokhyller. Jeg veksler mellom å gremmes, fundere på å sortere de slik at jeg lett finner det jeg skal finne, og prise meg lykkelig over å til en hver tid finne bøker i mine egne bokhyller som jeg ikke umiddelbart husket jeg hadde. Jeg ser også raskt at jeg har urovekkende mange uleste bøker, og at jeg derfor seriøst bør vurdere en off the shelf-utfordring for å lette litt på trykket. Vel, her er første del av fryktelig mange deler.

Min bokverden, del 1


De krenkede av Åsne Seierstad. Denne har jeg ikke lest, og ikke har jeg umiddelbare planer om det heller. Faktisk så ute av min bevissthet at jeg beskjærte den bort under redigering. Noen vet av Trude Teige. Gudene vet hvorfor denne står akkurat der den står. Trolig er det fordi det var et ledig rom akkurat der. Nylig innkjøpt for en slikk og ingenting på loppis. Alkymistens bok av Adam Williams. Fått av forlaget. Har seriøse planer om å lese den, men hittil har jeg gruet meg for mye til en historisk roman om maurerne i Spania. Sirkelen av Strandberg/Elfgren. Lest, men ikke elsket som 99 % av andre bokbloggere. Beskrivelsen av jentene var over all forventning, men magien var altfor blodfattig. Ville hester av Jeannette Walls. Bokhandlereksemplar, lest. Denne kunne, når jeg tenker meg om, med fordel stått ved siden av boken som står fire bøker unna. Morgen i Jenin av Susan Abulhawa. Denne sam-leste jeg sammen med en annen, bare for å få kommet igang. Veldig god helt til slutten, den gjorde boken kun middelmådig. Blodmeridianen av Cormac McCarthy. Kjøpt på mammut. Gleder meg mer enn veldig til å lese denne, siden jeg har lagt min elsk på hans andre bøker jeg har lest. Det gjelder bare å velge riktig tidspunkt. Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll. Kjøpt på mammut, måtte sikre meg denne. Men lest? Ne-hei. Krystallslottet av Jeannette Walls. Jeg ble gretten av Ville hester, og forlaget svarte med å sende meg Krystallslottet for å få meg på bedre tanker. Slikt kan jeg definitivt like! Fortellingen i fiolinen av Natasha Solomons. Denne har jeg to av, dvs i skrivende stund leser jeg boken i kompendium-format. Sa mor/Sa terapauten min av Hal Sirowitz. Denne diktsamlingen har jeg lest og omtalt. Savn av Karin Alvtegen. Også denne har jeg lest og omtalt. Carmine Street av Håkan Nesser. Selveste krimfavoritten min. Gleder meg til å lese også denne, om tid og stunder.  Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh. Jeg er stolt som en høne over å ha fått utdrag fra bloggomtalen min sitert på reklamen for denne boken. Denne uka skulle jeg egentlig treffe henne også, men hele arrangementet ble til min sorg avlyst.  Ut og stjæle hester av Per Petterson. Denne utgaven har jeg kjøpt på loppemarked, ene og alene fordi jeg er helt nødt til å ha boken hjemme. Boken jeg faktisk har lest har jeg lånt, og jeg elsker, elsker, elsker denne fortellingen. Mors bok av Margaret Skjelbred. Ikke lest, men gjett en gang om jeg skal. Alle burde lese bøkene hennes. En langvarig forlovelse av Sebastian Japrisot. Denne fikk jeg til jul av en venninne jeg overhodet ikke forventet skulle gi meg noe. Ble så utrolig glad for at hun tok sjansen på å kjøpe bok, og selv om jeg enda ikke har fått lest denne, er denne blant de fremste i min mentale skal lese snart-liste.Skam av Karin Alvtegen. En av særdeles få Alvtegen-bøker jeg ikke har lest. Stalins Kyr av Sofi Oksanen. Utrenskning og Baby Jane tok meg med storm i fjor, og det skal bli meg en ren fryd å lese også Stalins Kyr. Ja, fryd tross dystert tema, altså. Det sjuende møte av Herbjørg Wassmo. Denne fikk jeg uten noen som helst grunn av foreldrene mine. Jeg ble så glad, for da har de oppfattet hvor høyt jeg setter Herbjørg Wassmo. Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren. Her går man fra det ene til det andre. - Men alle bokhyller med respekt for seg selv bør inneholde minst en Lindgren-bok. Jeg gråter meg skakk bare ved tanken på Kavring, Jonathan, og hele den fantastiske historien.

Dette blir en meget lang seanse og er kun for spesielt interesserte. Kanskje bare for meg. Kanskje bare for å  ydmyke meg på det ytterste, utlevere min fullstendige mangel på system og gjøre meg litt latter ved å åpne mine innerste bokhemmeligheter. Del 2 kommer før du vet ordet av det.

6 kommentarer:

Siljeblomst sa...

Det er alltid morsomt å kikke i andres bokhyller! En finfin oppsummering, og jeg gleder meg allerede til del 2 :-)

God søndagskveld, Ellikken!

Jannicke sa...

Godt å se flere med totalt usystematiske bokhyller! :) Veldig gøy med en sniktitt hos noen andre, så takk for titten!

annkolaas sa...

Moro. En finfin samling. Kanskje jeg skal manne meg opp til et lignende innlegg en dag? Men først: sensurarbeid opp i mente. Pjuh!

Eva @Utsikt frå Lia sa...

Morsomt å lese om samlinga og å få med seg refleksjonane. I våre bokhyller har dei uleste fått si eiga hylle(r) :-)

Anonym sa...

Ja takk til usystematiske bokhyller.Gleder meg til mange innlegg fremover:-)

Gråbekka`s Blogger sa...

Takk for titten her også:) Likte du hadde løvhjerte i bokhyllen og Håkan Nesser. Han er på tur å bli en stor favoritt hos meg også:) Mors bok måtte jeg notere ned, så jeg kan skjekke den mer ut, så takk for tips:) Fin bokhylle:) Ha en strålende kveld:)