1.3.13

Lest i 2013: Februar

Yeah, yeah, yeah. Februar er over og dette er lest:
  • Den beste sommeren, av Emilia og Monika Polbratek
  • Vårskyer, av Sigrid Undset (les omtale)
  • Den fortrolige, av Helene Gremillon (les omtale)
  • Salamandergåten, av Jørn Lier Horst (les omtale)
  • Maltesergåten, av Jørn Lier Horst (les omtale)
  • Rubinrød, av Kerstin Gier
Antall bøker sier mindre enn antall sider. Blogg-boken Den beste sommeren er forsvinnende kort, Vårskyer består av tre korte noveller, og de to gåtene er skrevet for 10-14-åringer og er lettleste og, nettopp, relativt korte. Alt oppveies med Rubinrød, hvis bok jeg brukte uhorvelig lang tid på. Dessverre uten et snev av glede. Her kunne jeg kommet med et gjesp, men et slikt uttrykk sier ikke i nærheten av nok.
 
Fem av bøkene er omtalt, resterende tror jeg forbigår i stillhet. Nei, forresten. Da Heksa omtalte Rubinrød i februar benyttet jeg muligheten til å publisere en ytterst reflektert og grundig kommentar:
Også jeg har lest Rubinrød i februar, og kan ikke si annet enn at leseopplevelsen var et eneste stort gjesp. Har overhodet ingen ambisjoner om å skrive noen omtale, så sørgelig kjedelig syns jeg det hele var. Ingen driv, stakkarslige dialoger, gjentakelser og romantikk...?? Hvor? Hva? Hæh? - Verst av alt er selvsagt morens, hva skal man si, barneoppdragelse i dette helt spesielle tilfellet. "Åh, forresten"- liksom.
Husk at jeg var meget frustrert på dette tidspunkt. Jeg avsluttet kommentaren attpåtil med
Sukk og stønn.
Den beste sommeren, om 5 år gamle Natalia som er døende av kreft, ført i pennen (tastaturet) av bloggende storesøster Emilia, kommer jeg tilbake til.
 
De fire andre roser jeg mer enn gjerne opp i (vår)skyene. Undset = kvalitet og stjerne i margen. Den fortrolige var stort sett knakende god, men med såpass variabelt språk kan jeg likevel ikke trykke den til mitt bryst. CLUE-bøkene av Jørn Lier Horst er innertier hos guttungen, og mora ser absolutt hvorfor. Mye og mer enn masse er skrevet om alle disse, jeg lar det bli med dette i månedsoppsummeringen.
 
Viktig å nevne fra februar
 
- Alle som ønsker flere lesere, i det minste i en stakket stund, bør lage et innlegg om tips til Mammut-bøker. Jeg gjorde det, og jammen min hatt skal jeg si det fikk fart på sakene. Skummelt så lenge det varte, som man sier.
 
- Det er mulig å dra til en bokhandel for å gå el bananovic på Mammutsalg faktisk uten å kjøpe noe. Altså, først og fremst skyldes det at de var utsolgt for de fem bøkene jeg var på jakt etter, men poenget er det samme. Jeg mener, det er jo gjerne slik at man kjøper noe annet i stedet for. Det gjorde jeg ikke.
 
- Jeg har lært at verden ikke går under selv om legespesialisten ser på røntgenbilder av mine hender og kaller det et sorgens kapittel. Faktisk er det nærliggende å sporenstreks tenke på bøker, og attpåtil er det lite som gleder meg mer enn å lese bøker om sorg. Minus pluss minus er pluss i praksis.
 
- Man blir ikke gal av å ikke reise på tur hver eneste måned, man bare tror det. Skaden er skjedd, men tatt lærdom av.
 
- Jeg har lært hvordan det føles å bli tatt ut på et landslag. Man blir veldig glad.
 
- Jeg lagde knekkebrød for første gang. Tre brett. Kan ikke fatte at jeg ikke har gjort det før. Er jo helt genialt, slipper å investere i pålegg siden bakepapir følger med på hver eneste knekkebrødbit.
 
- Min statusoppdatering på FB vedrørende samme husmortalent genererte såpass mange likes at jeg anser det som sannsynlig at flere har opplevd det samme.
 
- Jeg har sett med mine egne øyne at det er mye kunst i litt kaffesøl. På rene ark, altså, ikke på viktige regnskapsbilag. Nyt inspirato.blogg.no
 
- Tross min liksomnullinteresse for Tone minus Aksel, har jeg i dagesvis sørget for at VGs kvalitetsartikler om nettopp Tone minus Aksel har fått nok klikk til at de kan fortsette å opplyse folket. Jeg river og sliter i håret mitt over at jeg var for sent ute med å lese det famøse blogginnlegget som måtte slettes, men har hamstret nok sladder på jobben til å spre det videre.
 
- Jeg fikk denne rett i fleisen:
Next tіme I read a blog, Hopеfully it dоes not ԁiѕappoіnt me just aѕ much aѕ this onе. After all, Yеѕ, it was mу choіce to reаd thrοugh, however I genuinely belieѵeԁ yоu'd have something interesting to say. All I hear is a bunch of complaining about something you could possibly fix if you weren't tοo busy seеking attention.
Hva skal man vel si. - Fiffigste spammen jeg har lest på lenge. Jeg har ikke lyst til å slette den en gang.
 
Lesemål for mars måned
 
I mars skal jeg lese bøker. Jaggu skal jeg lese bøker!

5 kommentarer:

Marianne sa...

Haha - dette er dagen for humoristiske innslag på bokbloggene på nettet. Spam-kommentaren var en ramme verd! Jeg syns du skal ha den i headeren en ukes tid så alle får den med seg. HAHA - you go girl :D hihihihi...

Marianne sa...

Sorry... LOL... Nå får jeg latterkick her! Må ta meg en tur med bikkja :D Nå har jeg fått en del rar spam jeg også, men den der tok kaka :D :D

Anita Ness sa...

Vet du det samme opplevde jeg ang knekkebrød. Måtte kaste hele skiten.. følte meg totalt mislykka og har ikke laga knekkebrød siden.
Les bøker istedet du.;)

Ingalill. sa...

Kostelig.
Tror jammen skal begynne å lese egne spamkommentarer mer nøye, vil jo ikke gå glipp av slike.

Beathe sa...

Hehe.... må visst begynne å lese disse spam-kommentarene jeg også!