13.12.14

Ellikkens julekalender: 13. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.


* 13. desember *

Tema: Vandring

Santa Lucia vandret med lys gjennom natten. I dag passer det derfor ekstra fint med to bøker hvor hovedpersonene er på vandring. Veien blir til mens man går, man høster erfaringer og danner grunnlag for en dypere forståelse. Noen ganger kommer man til uønskede steder, andre ganger kommer man over steder man ikke ante fantes. Vakre steder, steder som gir deg ro i sjela. Noen ganger reiser man på tur med reisebøker i bagasjen. Andre ganger drar man tomhendt.

Dagens gode gjerning

Flyktningehjelpen: For (200 kroner) kan du gjøre ditt for at barn i Etiopia gjennom skolegang kan få et fast holdepunkt i hverdagen. De får jevnlig voksenkontakt og nye venner, i tillegg til lærdom. 

Boktips I

Papirbyer, av John Green
Det er noe med John Green og hans evne til å skildre ungdommers vandring mot voksenlivet. Veien inn i sitt indre. Veien mot forståelse, innsikt og trygghet.  Så også i denne boken. For Q og gjengen kjører ikke bare med bil gjennom noen stater. Q er på vei, også i sitt indre. (Les min omtale

Boktips II

The Road, av Cormac McCarthy
Når mørket er så intenst blir det mangel på ord. Drømmene blir vonde, de gode minnene blir meningsløse. Man fokuserer på hva som er der og da. Hele tiden frykten. Hele tiden på vakt. Hele livet består av å beskytte seg mot andre, å være alene, for det er det eneste trygge. Så trygt man kan ha det i en slik situasjon. Likevel er de ikke alene. For de har hverandre, far og sønn. De løfter hverandre opp. Each the other's world entire. (Les min omtale)


2 kommentarer:

Tine sa...

Helt enig med deg, Flyktningehjelpen fortjener den støtten de kan få, så vil vi lette på samvittigheten fordi vi har det så himla godt, så gjør noen kroner til dem susen :)
Jeg har lest begge bøkene du tipser om i dag, og likte dem begge godt. Her lukter det lussekatter nå, men ho mor skal på fest, så nå er det dusjen neste. Ha en fin fin lørdag Eli!

aariho sa...

Jeg har ikke lest bøkene denne gangen. Er enig i at det er fint å støtte, og i kveld starter PLAN sin aksjon for å hjelpe barn. Bra! Her har vi også feiret Lucia- med lussekatter og to søte smårollinger med hvite skjorter og glitter i håret.