20.12.14

Ellikkens julekalender: 20. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.

* 20. desember *
Tema: Intriger

«Jeg leser ikke bøker. Det tar så lang tid og er så kjedelig. Jeg ser heller på TV.»
Hakeslepp og indignerte, forsøksvis innestengte vræl! Er det muuuulig? Hvis du i det hele tatt har vært i nærheten av å si noe slikt, tenke noe slikt, være inne på tanken om noe slikt, beordrer jeg deg til å lese en av følgende bøker. Eller, du vet, helst begge to. Gjør det, gjør det, gjør det!

Dagens gode gjerning

Har du hørt noe graverende og lite flatterende om en venn eller bekjent? Ikke spre det videre, hvor kjedelig og kjipt det enn er å la være. Husk, det kunne vært deg.

Boktips I

Usynlig, av Paul Auster
Usynlig er kanskje den beste Auster-romanen jeg hittil har lest. Mens Illusjonenes bok omhandler kortfilmer og Mann i mørket omhandler spillefilmer, konsentrerer Auster seg om bøkenes verden i Usynlig. Nok en gang fletter han inn en besynderlig kriminalhistorie inn i hovedhistorien. Den største styrken er likevel hans evne til å romantisere noe grotesk, uten å røpe for mye. Leseren blir virkelig satt på prøve. (Les min omtale

Boktips II

Hett blod, av Irene Nemirovsky
Noen sammenligner boken med et puslespill. Jeg vil heller sammenligne den med en løk: Som en løk som skrelles lag for lag, blir vi fortalt litt og litt mer. Historiefortellingen er høyst elegant. Silvio er en omstendelig forteller, og boken preges ikke av høy spenning. Det er denne rolige fremdriften som forsterker bokens eleganse. Leseren er dømt til å storkose seg. (Les min omtale)


2 kommentarer:

Marianne Augusta sa...

Det blir trist når kalenderen din er over. Jeg liker de gode gjerning tipsene (jeg er nok en av de som trenger stadige påminnelser) og lesetipsene. Bra jobba!

ellikken sa...

Jeg lagret alle lukene på forhånd, gussjelåv for det mht hvor travelt det har vært, så blir overrasket hver dag jeg også :-) Er glad for egen del å ta tatt meg tid til å pønske ut gode gjerninger. Har forsøkt å gjøre noen av disse nå i desember. Det er fint og godt for sjela :-)