5.12.14

Ellikkens julekalender: 5. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.


* 5. desember *

Tema: Vondt og vakkert

Har du noen gang hørt uttrykket gvondt? Du vet, den følelsen, hvor du har det både vondt og godt på samme tid? Som når noen trøster deg når du har slått deg? Bøker kan være ulidelig vonde og smertelig vakre, aller helst samtidig. I dag får du tips om to ungdomsbøker som gir deg både latter og tårer, og mest av alt, et svulmende hjerte.

Dagens gode gjerning

Gi bort komplimenter! Heng opp ett av (disse arkene) på nærbutikken eller et annet offentlig sted. Det er alltid noen som har en dårlig dag. Akkurat du kan gjøre dagen litt bedre!

Boktips I

Så vakker du er, av Brynjulf Jung Tjønn
Med enkle, men effektfulle, ord og vendinger lar forfatteren leseren leve seg inn i sinnstemningen til Henrik. Henrik som må forsone seg med sin onkels, storebrors, reservepappas dødskamp, samtidig som han opplever sitt livs største lykke så langt: forelskelsen i Kjersti, en lykke som nærmest eksploderes når også hun er forelsket i ham. (Les min omtale)

Boktips II

Nærmere høst, av Marianne Kaurin
En hjerteskjærende historie om hvordan en famlende tenåringsforelskelse er overordnet alt annet som skjer. I deres verden er kjærligheten – og fraværet av den – det eneste, det ene, alt som er. Kjærlighet som overvinner alt, på tross av og fordi. Når alt annet er kaos er de gode, varme følelsene fremdeles der. Selv om. På tross av og fordi. (Les min omtale)

1 kommentar:

aariho sa...

Dette var to gode boktips! Er så enig i at det vrimler av gode bøker som det ikke blir skrevet noe om, og som ikke kommer fremst i hyllene. Har hatt mange gode opplevelser med slike, ikke minst debutbøker. Takk for gode tips.